O influencer marketingu w roku 2018 zdecydowanie było głośno. Tradycyjna reklama już dawno przestała być wiarygodna, szczególnie wśród najmłodszych pokoleń. Co zmieniło się w tej kwestii na lepsze, a z czego nie powinniśmy być dumni?

Liczba influencerów w tym roku zdecydowanie wzrosła, co jest odpowiedzią na wciąż rosnące potrzeby użytkowników internetu i tego, w jaki sposób postrzegają oni reklamę. Wymagają przede wszystkim wiarygodności i poparcia autorytetów, a influencer marketing zdaje się zaspokajać ich potrzeby. Już jednak nie w wersji, która była nam znana od kilku lat.

Wpływ mikroinfluencerów

Influencerzy to już nie tylko celebryci, których znamy z innych źródeł niż kanały społecznościowe. Marki coraz chętniej wchodzą we współpracę z osobami o mniejszych zasięgach. Przyczyn jest wiele, a pierwszą z nich jest słabnąca wiarygodność rozpoznawalnych użytkowników. Na skutek kreacji, pozbawiają się personal brandingu, który jest kluczowy na drodze do budowania zaangażowania. Influencerzy na potrzeby marek rezygnują z siebie, a tym samym z autentyczności przekazu.

Z tego względu zaczęto dzielić influencerów na:

  • mikroinfluencerów (od 1000 do 100 000 followersów),
  • mid-tier influencerów (od 100 000 do 1 000 000 followersów),
  • top-tier influencerów (ponad 1 000 000 followersów).

Okazuje się, że współpraca z mikroinfluencerami przynosi dziś nawet 3 razy lepsze efekty, niż w przypadku influencerów-celebrytów. Użytkownicy Instagrama o mniejszych zasięgach mogą pochwalić się z reguły większym zaangażowaniem pod postami, co z kolei wpływa na wysoki wskaźnik engagement rate. Tym samym, współpraca z kilkoma mikroinfluencerami może przynieść taki sam efekt, jak z jednym top-tier influencerem.

Za współpracą z użytkownikami social mediów o mniejszej liczbie obserwatorów przemawiają również zmiany, jakie wprowadził Mark Zuckerberg odnośnie działania news feedu Facebooka. Wyświetlanie w pierwszej kolejności postów znajomych znacząco zagroziło markom, które muszą szukać sposobu na inne dotarcie do odbiorców. Tym sposobem jest właśnie współpraca z mikroinfluencerami, których odbiorcy traktują niekiedy jak znajomych, kolegów z ławki czy dalekich kuzynów.

Na co uważać?

Rosnąca popularność działań influencerów przyniosła również negatywne skutki. Chęć zarabiania na reklamowaniu produktów sprawiła, że w mediach społecznościowych pojawili się tzw. fake influencerzy. To ci, które udają współpracę z marką, licząc na prawdziwy odzew ze strony firm. Fałszywi Influencerzy to też osoby (a nawet boty!), które kupują fanów i interakcje. Dobra wiadomość jest taka, że Instagram już usuwa fejkowe konta, a tym ze sztucznym zaangażowaniem uniemożliwia korzystanie z serwisu.

Rok 2018 to także napływ kont o podobnej tematyce oraz stylu. Profile mają na celu szybki wzrost popularności, a tym samym zainteresowanie sobą marką i reklamowanie produktu. To jednak sprawia, że użytkownicy pozbawieni są osobowości, a przez to stają się mało wiarygodni i nie wywołują skutecznego zaangażowania.

Zaobserwowanie tego, jak wyglądały najważniejsze trendy z zakresu influencer marketingu w 2018 roku, daje nam możliwość stworzenia efektywnej kampanii w kolejnym. Wiemy z kim nawiązywać współpracę, przed kim się bronić i na co uważać – czas na wybór „twarzy idealnej” naszej marki.

Kamila Krótka

Dane firmy

Blue Ocean Artur Hankiewicz
ul. Św. Michała 73
61-005 Poznań
NIP 5732283388

Polityka prywatności

Przewodnik Marek

PR, SM, ADS, CPC, RTM – zagubiony w świecie dziwnych skrótów? Zajrzyj na nasz blog – piszemy tam przystępnie o tym, co w marketingu najważniejsze!

Co u nas? Dzieje się! Jak zawsze. Jeśli chcesz być na bieżąco, nie zapomnij śledzić naszego profilu na Facebooku.

Współpraca

Kreatywna i efektywna praca jest możliwa tylko z dobrymi partnerami. W tej zakładce znajdziesz naszych współpracowników i przyjaciół. Ekipa godna zaufania.

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, klikając w przycisk "Ustawienia". Ustawienia Rozumiem i akceptuję