Świat mediów społecznościowych z roku na rok rozwija się coraz bardziej dynamicznie. Trendy zmieniają się tak szybko, że trudno za nimi nadążyć, a tym bardziej przewidzieć te nadchodzące. Rok 2018 przyniósł wiele zmian – warto przypomnieć sobie najważniejsze z nich.

I właśnie – mimo że jeszcze niedawno nikt się tego nie spodziewał, maleje zainteresowanie tak popularnym kanałem społecznościowym, jakim jest Facebook. Nadszedł czas na zwrócenie się ku Instagramowi, który na początku powstania nie wzbudzał większego zainteresowania.

Serwis Zuckerberga powstał w 2004 roku pod nazwą „The Facebook” i jak wiadomo – nie był on autorskim pomysłem twórcy (ale to tak na marginesie). Już od początku wszystko wskazywało na to, że portal odniesie spory sukces, nie spodziewano się jednak takiej popularności z jego strony. W 2008 roku Facebook miał już 100 milionów użytkowników, a 4 lata później liczba aktywnych użytkowników wyniosła miliard. Dziś coraz częściej słyszy się o trendzie usuwania konta na portalu, a to prawdopodobnie za sprawą głośnych wycieków danych. Rok 2018 wiele zmienił w funkcjonowaniu portalu – nie tylko za sprawą Zuckerberga, ale i marketerów.

Facebook w 2012 roku zdecydował się na zakup Instagrama, który w ubiegłym roku przekroczył 700 milionów użytkowników. Liczba ta wciąż rośnie, choć wciąż nieporównywalna z Facebookiem. Mimo to, rok 2018 pokazał, że zdecydowanie warto  Instagramowi zaufać.

Wideo

Za najbardziej widoczny trend 2018 roku w mediach społecznościowych można przyjąć rosnącą popularność wideo, szczególnie transmisji na żywo. To, co tu i teraz staje się najbardziej atrakcyjne dla użytkowników portali. Live streamingi wyjątkowo dobrze sprawdzają się w relacjonowaniu konferencji czy innego typu wydarzeń. Są też doskonałym narzędziem do promowania wizerunku, szczególnie polityków, celebrytów czy artystów.

Transmisje live ciekawie wykorzystała Skoda, pokazując na żywo kręcenie 60-sekundowego spotu „Nova Bovska Skoda”. Nagranie pojawiło się m.in. na Facebooku i YouTube i było pierwszym tego typu działaniem w Polsce. Do akcji zaangażowano Bovską i Rafała Masnego.

Na popularności zyskują też webinary, zwłaszcza specjalistyczne, przyciągające sporą liczbę odbiorców. Darmowe treści szkoleniowe są atrakcyjne dla osób, które poszukują darmowej wiedzy bez wychodzenia z domu. Coraz popularniejsze staje się dostosowywanie wideo do formatu mobile, co jest reakcją na zwiększającą się liczbę osób korzystającą z internetu wyłącznie na smartfonie.

Z kolei najświeższą nowością jest możliwość wysyłania transmisji live w wiadomościach prywatnych na Instagramie. Czy i ona przyjmie się w nadchodzącym roku?

Treści efemeryczne

Na znaczeniu zyskuje w ostatnim czasie content efemeryczny, czyli znikające po jakimś czasie treści. Trend na tego typu wideo zapoczątkował Snapchat, który umożliwił kasowanie wysyłanych plików po 24 godzinach. Kontynuacja go przez inne media społecznościowe odniosła duży sukces, zwłaszcza na Instagramie. Instagram Stories pokochały nie tylko marki i celebryci – stały się one jednym z ulubionych narzędzi młodych osób. Dziś korzysta z nich 300 milionów aktywnych użytkowników.

Treści efemeryczne i wideo są odpowiedzią na potrzebę bycia tu i teraz oraz ciągłej łączności ze światem. Są autentyczne i pokazują kulisy, dzięki czemu odbiorcy mają zapewnioną natychmiastową relację z życia znajomego czy idola. To odpowiedź na wciąż narastające FOMO – fear of missing out, czyli lęk przed ominięciem ważnej informacji, a także prawdziwe pole do popisu dla influencer marketingu.

Boty

W erze, gdy konsumenci wymagają natychmiastowych odpowiedzi od marek, dostrzeżono siłę chatbotów. Wirtualny asystent rozwieje wiele wątpliwości konsumentów 24/7, a przy tym pozytywnie wpłynie na wizerunek marki. Rozwijające się technologie pozwalają tworzyć coraz inteligentniejsze i bardziej przyjazne konsumentom narzędzia. Chatboty już nie tylko odpowiadają na proste pytania, ale i zachęcają do zakupów, informują o wydarzeniach i repertuarach, umawiają na spotkania czy wizyty, a również zapewniają klientowi rozrywkę.

Te skonfigurowane z Messengerem umożliwiają ponadto ustawianie reklam targetowanych dla osób, które wcześniej rozmawiały z botem. Ta opcja jeszcze bardziej uatrakcyjnia korzystanie z chatbota i pozwala wybić się na tle konkurencji.

Nie wystarczy już jednak posługiwać się prostą komunikacją – aby odnieść sukces, trzeba wykazać się kreatywnością i wyróżniać się spośród innych marek. To przede wszystkim wcześniej wspomniana rozrywka – dzisiejsze boty komunikują się z klientami w sposób humorystyczny, ale inteligentny, nierzadko używając frazeologizmów czy gier słownych. Trzeba o to zadbać, aby zostać dostrzeżonym spośród mnóstwa mało interesujących profili i botów.

Wideo dopasowane do potrzeb dzisiejszych konsumentów, znikające treści i coraz bardziej zaawansowane boty – to najważniejsze zmiany w mediach społecznościowych 2018 roku. Czy kolejny rozwinie nowe możliwości, a może postawi na coś zupełnie innego?

Kamila Krótka

Dane firmy

Blue Ocean Artur Hankiewicz
ul. Św. Michała 73
61-005 Poznań
NIP 5732283388

Polityka prywatności

Przewodnik Marek

PR, SM, ADS, CPC, RTM – zagubiony w świecie dziwnych skrótów? Zajrzyj na nasz blog – piszemy tam przystępnie o tym, co w marketingu najważniejsze!

Co u nas? Dzieje się! Jak zawsze. Jeśli chcesz być na bieżąco, nie zapomnij śledzić naszego profilu na Facebooku.

Współpraca

Kreatywna i efektywna praca jest możliwa tylko z dobrymi partnerami. W tej zakładce znajdziesz naszych współpracowników i przyjaciół. Ekipa godna zaufania.

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, klikając w przycisk "Ustawienia". Ustawienia Rozumiem i akceptuję