Czy zastanawialiście się nad tym, dlaczego w danym sezonie modna jest butelkowa zieleń lub pastelowy róż, a za jakiś czas najbardziej trendy stają się szarości? Kto o tym decyduje? Odpowiedź jest prosta, nasz kolorystyczny świat kreuje amerykańska firma Pantone z New Jersey, która od dwudziestu lat zajmuje się tworzeniem barw.

Kolorowa historia Pantone

Pantone LLC tworzy kolory od 1999 roku, regularnie dodając coraz to nowe odcienie i warianty. Barwy tworzone są na bazie 18 pigmentów, w tym także czarnego i białego, a Pantone (Color) Matching System (PMS) to system identyfikacji kolorów, opracowany przez tę firmę.

Jej wzorniki kolorystyczne to podstawa dla branż poligraficznej, odzieżowej, wnętrzarskiej, czy pracowni graficznych. Dzięki Pantone mają one obecnie do dyspozycji aż 2161 kolorów podstawowych, 600 metalicznych oraz 300 neonowych i pastelowych.

Od roku 2010 firma rozpoczęła bardzo dynamiczne powiększanie swojej palety barw, dodając do wcześniejszego zbioru aż 224 kolory podstawowe.  W 2012 r. doszło 336 odcieni, a w 2014 r. kolejne 84 barwy. Rok 2016 przyniósł nam kolejne 112 wariantów, a 2019 r. to powiększenie wzorników o 294 barwy.

W 2000 roku Amerykański Instytut Pantone po raz pierwszy ogłosił „ kolor roku”, zastał nim błękitny Cerulean. Kolor Panotne nigdy nie jest przypadkowy. Co roku eksperci i koloryści analizują panujące trendy. Zawracają uwagę na nurty kulturowe, wybiegi mody, nowości w świecie design, czy też popularne kierunki podróży.

Classic Blue kolorem roku 2020

Na początku grudnia Pantone ogłosił swój wybór. Kolorem nadchodzącego 2020 roku będzie PANTONE 19-4052  Classic Blue.

Według ekspertów Pantone Classic Blue symbolizuje spokój, pewność siebie i pragnienie stabilizacji oraz trwałych życiowych fundamentów w niepewnych czasach zdominowanych przez technologię.

– Żyjemy w czasach, które wymagają wiary i zaufania. Nasączony rezonansem PANTONE 19-4052 Classic Blue daje poczucie zakotwiczenia. Jest niczym wieczorne niebo, rozległe i nieskończone. Zachęca nas do spojrzenia poza to, co oczywiste, do poszerzenia naszego myślenia, zwiększania perspektywy i otwarcia przepływu komunikacji –  mówi Leatrice Eiseman, dyrektor wykonawczy Pantone Color Institute

To zupełne przeciwieństwo koloru Living Coral, który królował w roku 2019. Energetyczny i zarażający optymizmem złoto-koralowy odcień miał zwrócić uwagę na pogarszającą się sytuację środowiska, a konkretnie na rafy koralowe, które żywią i chronią mnóstwo gatunków morskich.

Wiadomo więc, jaki kolor będzie brylował na Instagramie, na największych wybiegach mody, wzornictwie użytkowym, czy trendach wnętrzarskich przez najbliższy rok. Classic Blue wchodzi na salony!

Patrycja Klepczarek

Dane firmy

Blue Ocean Artur Hankiewicz
ul. Św. Michała 73
61-005 Poznań
NIP 5732283388

Polityka prywatności

Przewodnik Marek

PR, SM, ADS, CPC, RTM – zagubiony w świecie dziwnych skrótów? Zajrzyj na nasz blog – piszemy tam przystępnie o tym, co w marketingu najważniejsze!

Co u nas? Dzieje się! Jak zawsze. Jeśli chcesz być na bieżąco, nie zapomnij śledzić naszego profilu na Facebooku.

Współpraca

Kreatywna i efektywna praca jest możliwa tylko z dobrymi partnerami. W tej zakładce znajdziesz naszych współpracowników i przyjaciół. Ekipa godna zaufania.

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, klikając w przycisk "Ustawienia". Ustawienia Rozumiem i akceptuję