Często trafiają do nas e-maile z prośbą: „Proszę przygotować propozycję działań Public Relations dla naszej marki. Nasza strona to: www.markaszukającagencji.pl”. Rzadziej otrzymujemy kilkustronicowe opisy działalności, wszystkie materiały dotyczące oferty. Niestety, zarówno jedno, jak i drugie zapytanie nie pozwala nam na szybkie przygotowanie oferty dostosowanej do realnych potrzeb marki. Dowiedz się jak przygotować dobry brief dla agencji PR.

Zdaję sobie jednak sprawę, że trafia do nas wiele firm, które dotychczas nie podejmowały szerokich działań komunikacyjnych i marketingowych. Osoby odpowiedzialne za pozyskanie ofert nie mają więc doświadczenia i nie zawsze wiedzą, jakie informacje faktycznie są przydatne agencji na etapie przygotowywania propozycji współpracy.

Dlatego przygotowałam krótkie zestawienie elementów, które powinien zawierać brief dla agencji PR. Mam nadzieję, że okażą się one przydatne. Dla ułatwienia na końcu znajdziesz także gotowy szablon briefu do pobrania w pliku pdf. Jeśli zależy Ci na wersji edytowalnej (np. w formacie .docx), skontaktuj się ze mną – z przyjemnością podeślę taki plik.

Brief dla agencji PR powinien zawierać:

Informacje o firmie – opisz nam w kilku zdaniach swoją firmę. Nie chodzi jednak o opis skopiowany np. z folderu czy strony internetowej. Zależy nam na tym, by poznać Twoją firmę za pomocą Twoich oczu. Jak ją postrzegasz? Czym się wyróżnia spośród konkurencji? Czy ma określoną misję (powód, dla którego Twoja firma istnieje) i wizję (jaka chce być Twoja firma)? W opisie warto zawrzeć także informacje na temat lokalizacji firmy i jej struktury. Nie zapomnij także opowiedzieć nam historii swojego przedsiębiorstwa – bardzo często są one pasjonujące i inspirujące!

Informacje o ofercie – produktach i usługach (jeśli działania komunikacyjne mają dotyczyć także produktów) – napisz nam jakie produkty/usługi są kluczowe dla Twojej firmy. Nakreśl także całość oferty – być może zależy Ci na poszerzeniu świadomości odbiorców dotyczącej produktów/usług, które tworzysz, a z którymi niekoniecznie jest kojarzony Twój biznes. Wspomnij, od kiedy produkty są na rynku, jakie mają przewagi (zalety w stosunku do konkurencji) oraz jakie są ich słabe strony. Daj nam znać, do jakiego klienta te produkty lub usługi są adresowane.

Otoczenie firmy – rynek i konkurencja – jakie firmy są główną konkurencją dla Twojego biznesu? W jakiej branży działasz? Co ją wyróżnia? Jaka jest struktura rynku – czy jest rozdrobniona, a może wręcz przeciwnie – ton nadaje kilku dużych graczy? Jakie trendy panują obecnie w Twojej branży? Jaka jest pozycja Twojej firmy na rynku?

Cele – to jeden z najważniejszych punktów briefu. Abyśmy mogli dobrze dopasować propozycję dla Twojej marki, musimy poznać jej cele – zarówno biznesowe, jak i te stawiane działaniom komunikacyjnym. Napisz nam zatem, jakie cele postawiono przed Twoją firmą i jej produktami na najbliższe lata oraz jakiego efektu oczekujesz po działaniach Public Relations. Daj nam znać, na czym szczególnie Ci zależy w obszarze komunikacji. Im bardziej konkretne cele uda Ci się nakreślić, tym lepiej dopasujemy propozycję działań. Jeśli kiedykolwiek podejmowałeś już działania tego rodzaju dla swojej firmy – opisz nam je – to, co zostało już wykonane, jakie efekty przyniosło, będzie dla nas cenną wiedzą.

Odbiorcy – kim są Twoi klienci? Do kogo powinny być adresowane działania komunikacyjne? Jeśli dysponujesz badaniami na temat grupy docelowej Twojej marki, warto byś ich wyniki także zawarł w briefie.

Czas kampanii i jej budżet –  napisz nam, czy działania PR, które chciałbyś podjąć, mają być prowadzone regularnie, czy myślisz np. o kampanii konkretnego produktu, która ma trwać określony czas. Ważny jest także budżet – bez żadnej informacji na temat tego, ile środków jesteś w stanie przeznaczyć na działania komunikacyjne, trudno będzie nam dobrze dobrać odpowiednie narzędzia do Twoich potrzeb.

To wszystkie elementy, które powinien zawierać dobry brief dla agencji PR. Warto poświęcić mu trochę czasu, bo dzięki temu przygotowaniu lepiej uświadomisz sobie swoje cele, a my będziemy w stanie zaproponować najlepsze środki do ich realizacji.

Jeśli jesteś zainteresowany współpracą z naszą agencją, skorzystaj z poniższego briefu w formie pliku do pobrania lub formularza. Jeśli wolałbyś pracować na dokumencie tekstowym, napisz do mnie maila – podeślę stosowny plik.

Brief dla agencji PR – plik do pobrania

Wypełnij brief online – formularz: https://goo.gl/forms/M34Iq69jkRqJwZdX2

Kasia Kaźmierczak

Dane firmy

Blue Ocean Artur Hankiewicz
ul. Św. Michała 73
61-005 Poznań
NIP 5732283388

Polityka prywatności

Przewodnik Marek

PR, SM, ADS, CPC, RTM – zagubiony w świecie dziwnych skrótów? Zajrzyj na nasz blog – piszemy tam przystępnie o tym, co w marketingu najważniejsze!

Co u nas? Dzieje się! Jak zawsze. Jeśli chcesz być na bieżąco, nie zapomnij śledzić naszego profilu na Facebooku.

Współpraca

Kreatywna i efektywna praca jest możliwa tylko z dobrymi partnerami. W tej zakładce znajdziesz naszych współpracowników i przyjaciół. Ekipa godna zaufania.

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania oraz korzystania z narzędzi analitycznych, reklamowych i społecznościowych. Szczegóły znajdują się w polityce prywatności. Możesz zarządzać ustawieniami plików cookies, klikając w przycisk "Ustawienia". Ustawienia Rozumiem i akceptuję